MacMaster

Alla priser är exklusive moms /

Skapa konto

Läs mer om Google Apps

Google Apps en av de största molntjänsterna ute på marknaden just nu. MacMaster har lång erfarenhet av att jobba med Google och är även certifierade återförsäljare för Goolge Apps. Här har du tillgång till mail, delade kalendrar, online dokument, kontakter och mycket mycket mer. Vi har valt Google Apps då lösningen passar perfekt för våra företagskunder. Apples iCloud är en jättebra lösning, men när man ser på behov ett företag har märker man fort att iCloud är tänkt för privatpersoner. Google Apps är byggt med samarbete och synkronisering i fokus. Du har möjlighet att dela och synkronisera det mesta du jobbar med, vilket gör det till ett oslagbart verktyg för både små som stora företag. Det spelar ingen roll om du är 1 eller 500 personer, alla kan ha nytta av Google Apps.

Vad ingår i Google Apps?

Gmail (Google Mail) är den mest grundläggande funktionen i Google Apps. Här kan du som företagskund behålla ditt domännamn (@macmaster.se eller liknande) men fortfarande dra nytta av alla funktioner Gmail har att erbjuda. Du kan välja att läsa dina mail i Gmails webbgränsnitt eller synkronisera det med Outlook, Mail eller liknande mailklienter. Både i datorn och telefonen. Här finns även en adressbok som du kan synkronisera med alla dina enheter. Aldrig mer behöver du lägga in en kontakt på fler ställen eller vara orolig för att förlora adressboken på grund av en krasch. För er som är måna om säkerheten finns det ett kraftfullt inbyggt spamfilter och även tillägstjänster för att öka säkerheten ännu mer.

Google Calendar är inte som vilken kalender som helst. Här kan du göra allt!
Du kan dela din kalender med vem som helst, göra inbjudningar, och till och med fråga Google Calendar när dina kollegor har nästa tillgängliga tid. Det finns möjlighet att snabbt och enkelt sätta upp en bokningskalender som du sedan kan lägga upp på hemsidan eller bara länka vidare till. Har ni en bildprojektor alla får låna och där man behöver kunna hålla koll på bokningarna. Lägg upp den som en tillgång och sedan kan alla i domänen se när den är ledig och ha möjlighet att boka den. Google Calendar kan du lätt synkronisera med din kalenderprogramvara i datorn om du inte vill använda webbgränssnittet. Här kan du som vanligt sätta påminnelser, återkommande händelser, osv. Allt detta synkroniseras sedan per automatik med Google Calendar och syns sedan i alla dina enheter.

Google Drive är en lagringsplats i molnet. Här kan du samla alla dina dokument och filer. Programvara som du installerar på din dator (Mac och PC) kan sedan skapa en ”fysisk” mapp i din dator som hela tiden synkroniserar med din Googel Drive online. Självklart kan man även välja att bara jobba i webbgränssittet. Många känner till Dropbox som är väldigt likt det vi har nämnt så här långt, men Google Drive innehåller så mycket mer …

Här finns Google Docs

Google Sheets

Google Presentation

Dessa kan enklast jämföras med Word, Excell och Powerpoint men här har du möjligheten att samarbeta är på en helt annan sätt. Du kan skriva dina texter, lägga upp dina tabeller och sedan dela dem med dina kollegor online. Exempelvis kan flera personer jobba samtidigt i ett och samma dokument. Man kan sedan enkelt gå in i dokumentet och se förändringar kollegan gjorde. Dessa är snyggt uppmärkta med datum så att du lätt kan gå tillbaks eller bara låna något som ni redan hade raderat. Eller varför inte hålla ett styrelsemöte via video chatt och samtidigt skapa ett dokument som alla deltagare kan skriva i. Perfekt för mötesanteckningar som alla ska kunna se medan mar håller mötet.

Inte nog med att Google har alla dessa program som är likvärdiga med Office paketet. Här får du även Google Forms

Aldrig någonsin har det varit enklare att skicka ut ett frågeformulär till dina kunder. Du bygger enkelt dessa formulär i Googles wizard genom att välj mellan frågor med kryssrutor, flervalsfrågor, textfält osv. Gör så många frågor du vill och när du är klar bäddar du antingen in formuläret i ett mail du skickar ut eller då delar du en länk som tar dun kund direkt till en sida där de kan svara på formuläret. När kunden sedan besvarat dina frågor, får du en sammanställning snyggt och prydligt i ett excell ark där du får en bra överblick och mängder med möjligheter att gå vidare ifrån.

Dessa är dom grundläggande funktionerna i Goolge Apps. Sedan finns det Google Groups, Google Sites, Google Talk, Google Video, Google Analytics, Google+, Google Reader, osv. Det finns även massor av tillägsprogram som du kan hitta på Google Marketplace eller med hjälp av oss.

Vi tror att bara de grundläggande funktionerna vi nämt ovan borde vara skäl nog att byta till Google Apps. När ni sedan gjort det bytet kommer ni förmodligen att upptäcka massor med mer funktioner som ni säkert kan ha nytta av. Genom en liten investering kan både stora och små företag få tillgång till samarbetsverktyg som förr krävde en hel serverhall och personal som skötte den. Tack vare Google Apps kan vem som helst ha delade kalendrar, delade dokument och mycket mycket mer.

Har du glömt ditt lösenord?

Skapa ett konto på sidan

Ett lösenord kommer att mailas till dig.


Har du glömt ditt lösenord?

Please enter your username or email address.You will receive a link to create a new password via email.